Hur veta om porten kontrolleras via chipset eller CPU?

Permalänk
Medlem

Hur veta om porten kontrolleras via chipset eller CPU?

Hej Forum!

Jag har letat i mitt moderkorts manual men kan inte hitta information om vilken port som eventuellt kontrolleras av chipset eller CPU. Anledningen till varför jag vill veta är att jag fått höra att det i vissa fall är mer stabilt/bättre att koppla in tex en synth till en port som kontrolleras av CPU.

Det enda jag kunde utläsa i manualen var att Asus rekommenderar att koppla in på den port som har samma typ så att säga. Men min synth har ingen av de angivna USB ingångarna. Jag tror det är en USB 1.1 nämligen. Sen vill jag ju också köpa till en hubb och vill veta att förutsättningarna blir rätt för den.

Bifogar en bild på mitt moderkorts in- och utgångar. Vore tacksam om någon vill reda ut detta med mig

Tack på förhand!
/Zorro

Visa signatur

Case[/B] Fractal Design Define C Svart [/B] PSU [/B] Seasonic FOCUS Plus 750W Gold [/B] MB[/B] ASUS PRIME Z370-A CPU Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB Cooler Noctua NH-U14S RAM Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX HDD1 Samsung 860 EVO 500GB HDD2 Samsung 860 EVO 1TB Skärm AOC 34" CU34G2X VA WQHD (1500R) 144 Hz [B]

Permalänk
Medlem

Alla portar kontrolleras av chipset på moderkortet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Behöver mer information, vad är det för moderkort/CPU du har? Ser inte ut som moderkortet du har skrivet i din signatur.

Då hade man kanske kunnat luska ut det, för den bilden säger inget vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Behöver mer information, vad är det för moderkort du har? Ser inte ut som moderkortet du har skrivet i din signatur.

Då hade man kanske kunnat luska ut det, för den bilden säger inget.

Sorry, inte varit inloggad på ett tag :-). Men moderkortet är ett: ASUS PRIME Z370-A

Uppdaterat min signatur också!

Fel signatur
Visa signatur

Case[/B] Fractal Design Define C Svart [/B] PSU [/B] Seasonic FOCUS Plus 750W Gold [/B] MB[/B] ASUS PRIME Z370-A CPU Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB Cooler Noctua NH-U14S RAM Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX HDD1 Samsung 860 EVO 500GB HDD2 Samsung 860 EVO 1TB Skärm AOC 34" CU34G2X VA WQHD (1500R) 144 Hz [B]

Permalänk
Medlem

Tittar du på specifikationen för moderkortet så hittar du följande:

Så några USB-portar går direkt till chipsetet. Några till en separat USB-kontroller. Ingen är kopplad direkt till CPU:n.

Om du inte behöver USB 3.x hastigheterna, så använd en av de vanliga USB 2.0 portarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Alla portar kontrolleras av chipset på moderkortet

Inte enligt den här mannen, se klipp från 1:06:30
https://www.youtube.com/watch?v=sbXzM60ad8I

Visa signatur

Case[/B] Fractal Design Define C Svart [/B] PSU [/B] Seasonic FOCUS Plus 750W Gold [/B] MB[/B] ASUS PRIME Z370-A CPU Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB Cooler Noctua NH-U14S RAM Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX HDD1 Samsung 860 EVO 500GB HDD2 Samsung 860 EVO 1TB Skärm AOC 34" CU34G2X VA WQHD (1500R) 144 Hz [B]

Permalänk
Medlem

USB 2.0 chip brukar vara mer kompatibla med andra USB 2.0, 1.1 och 1.0 enheter än en USB3.X port. Utöver det kan man sätta en USB-enhet per USB-kontroller om man inte vill att de ska dela bandbredd, i en del specialfall är det tvunget, t ex vissa kameror behöver en egen kontroller utan att behöva dela bandbredd med någonting annat. Inte ens en datormus.

Testa och prova och återkom

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Zorro:

Sorry, inte varit inloggad på ett tag :-). Men moderkortet är ett: ASUS PRIME Z370-A

Inga problem. I alla fall, Intelsystem av den eran har inga USB portar kopplade direkt till CPUn. Däremot så har moderkortet USB portar antingen via chipsettet eller via annan USB controller, så det kanske inverkar på funktionen av din enhet.

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/pri... under "USB Ports", så hittade jag vilka det är som inte går via chipsettet (den turkosa och USB-c uttaget på baksidan), så övriga borde vara det bästa du kan åstadkomma på ditt moderkort.

EDIT: tittade på videon du länkade och då kanske du skall gå via den andra USB kontroller för det är ju så han rekommenderar en att göra.
Dock så är ju problemet att jag inte hittar någon information över hur den är kopplad. Visst mot någon PCI-e lane, men inget om den kommer från CPUn eller via Chipsettet. så det kan lika gärna ge ett till steg. Räknar man antalet tillgängliga PCI-e lanes, så bör den vara kopplad mot chipsettet, och det kan vara liknande för han i videon (men han har misstolkat det).
Så du får helt enkelt testa i ditt fall.

Hade du haft ett AMD system, så har de enligt sina blockdiagram inbyggda USB kontrollers i sina CPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Inga problem. I alla fall, Intelsystem av den eran har inga USB portar kopplade direkt till CPUn. Däremot så har moderkortet USB portar antingen via chipsettet eller via annan USB controller, så det kanske inverkar på funktionen av din enhet.

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/pri... under "USB Ports", så hittade jag vilka det är som inte går via chipsettet (den turkosa och USB-c uttaget på baksidan), så övriga borde vara det bästa du kan åstadkomma på ditt moderkort.

EDIT: tittade på videon du länkade och då kanske du skall gå via den andra USB kontroller för det är ju så han rekommenderar en att göra.
Dock så är ju problemet att jag inte hittar någon information över hur den är kopplad. Visst mot någon PCI-e lane, men inget om den kommer från CPUn eller via Chipsettet. så det kan lika gärna ge ett till steg. Räknar man antalet tillgängliga PCI-e lanes, så bör den vara kopplad mot chipsettet, och det kan vara liknande för han i videon (men han har misstolkat det).
Så du får helt enkelt testa i ditt fall.

Hade du haft ett AMD system, så har de enligt sina blockdiagram inbyggda USB kontrollers i sina CPUer.

OK, tack för input. Ska testa vid tillfälle. Rörigt värre för en mindre tekniskt kunnig

Visa signatur

Case[/B] Fractal Design Define C Svart [/B] PSU [/B] Seasonic FOCUS Plus 750W Gold [/B] MB[/B] ASUS PRIME Z370-A CPU Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB Cooler Noctua NH-U14S RAM Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX HDD1 Samsung 860 EVO 500GB HDD2 Samsung 860 EVO 1TB Skärm AOC 34" CU34G2X VA WQHD (1500R) 144 Hz [B]